چگونه از BtiLocker جهت رمزگزاری درایو ها در ویندوز ۱۰ استفاده کنیم؟

چگونه از بیت لاکر در ویندوز 10 استفاده کنیم

 BtiLocker رمزگزاری درایو ها در ویندوز ۱۰

یک ویژگی اضافی که شرکت مایکروسافت در ویندوز ۱۰ نسخه Pro قرار داده است که در نسخه ی Home آن نیست BitLocker میباشد که به وسیله آن میتوانید اطلاعات موجود بر روی هارد دیسک را رمزگزاری کنید و دسترسی افراد را به این اطلاعات محدود نمائید.
اگر کسی اطلاعات خود را به وسیله این نرم افزار رمز گزاری نماید و بخواهد از سیستم دیگری به اطلاعات خود دست پیدا کند، خواهد دید که اطلاعاتش غیر قابل خواندن هستند این نرم افزار معایبی نیز دارد که لازم است قبل از استفاده از آن به موردی دقت داشته باشید که :
اگر گذرواژه خود را فراموش کنید ممکن است دیگر قادر به دسترسی به اطلاعات خود نباشید.
البته این را نیز باید بدانید که در صورتی که از حافظه SSD استفاده مکنید، میتوانید از قابلیت موجود در این گونه حافظه ها جهت رمزنگاری اطلاعات استفاده کنید دیگر لازم به استفاده از بیت لاکر نباشد چرا که این قابلیت توسط ویندوز ها کاملا شناخته شده و قابل تشخیص میباشد.

آیا من نیاز به داشتن تراشه TPM برای BitLocker هستم؟
لزوما جهت استفاده از بیت لاکر، نیازمند تراشه ی TPM نیستید اما وجود آن بر روی مادربرد میتواند بسیار بهتر از عدم وجودش باشد به عنوان مثال در صورتی که از تراشه ی TPM استفاده میکنید دیگر احتیاجی به وسیله ی کمکی جهت خواندن و نوشتن فایل ها ندارید اما در غیر این صورت حتما به یک فلش مموری جهت بوت کردن یا خواندن اطلاعات نیازمند خواهید شد.

توجه : اگر نمیدانید که کامپیوترتان از چیپ یا همان تراشه ی امنیتی برخوردار است یا خیر، میتوانید منو استارت را باز کرده و Windows Defender Security Center را وارد شوید سپس از بخش Device Security از وضیعت وجود یا عدم وجود این تراشه مطلع شوید.

برخورداری از سیستم امنیتی در ویندوز

چگونه Bitlocker را فعال کنیم؟!

اکنون دو راه را جهت فعال سازی این قابلیت در ویندوز ۱۰ معرفی میکنیم که استفاده از هر کدام یک از این راه ها منجر به یک عملکرد یکسان خواهد شد.
راه اول : ابتدا وارد کنترل پنل (Control panel) ویندوز شده سپس بر روی System & Security کلید کنید حالا BitLocker Drive Encryption را انتخاب کرده و وارد صفحه تنظیمات بیت لاکر شوید در این صفحه میتوانید لیستی از درایو های خود را مشاهده کنید که وضعیت بیت لاکر برای همه ی درایو ها به صورت پیشفرض، روی حالت غیر فعال تنظیم شده است با کلیک بر روی عبارت Turn BitLocker on روبروی هر درایو میتوایند این قابلیت را برای آن درایو فعال نمائید.

چگونه bitlocker را فعال کنیم

راه دوم : این راه از راه اول بسیار ساده تر و پرکارامد تر میباشد بدین ترتیب وارد This PC شده (که میتوانید با کلید ترکیبی win+E وارد آن شوید) سپس بر روی درایو مربوطه کلیک راست کنید و گزینه ی Turn BitLocker on را بزنید و صبر کنید تا فرایند رمزنگاری آن به اتمام برسد.

چگونه bitlocker را فعال کنیم

توجه : درصورتی که درایوتان حاوی اطلاعات زیادی باشد فرایند رمزنگاری به طول خواهد انجامید پس لطفا در این مورد اندکی صبر بخرج بدین. 🙂

آیا BitLocker به صورت سخت افزاری رمزنگاری میکند یا نرم افزاری؟
در واقع قابلیت بیت لاکر، از هر دو روش پشتیبانی کامل را به عمل می آورد در صورتی که سیستم شما از تراشه ی TPM برخورداری باشد میتوانید رمزنگاری را به صورت سخت افزاری انجام دهید اما در صورتی که از این تراشه برخوردار نیستید میتوانید از قابلیت های نرم افزاری آن استفاده نمائید.

 

منبع : How to use BitLocker encryption in Windows 10

منبع: مجله تکنولوژی دی ال سی

توجه: دوستان عزیز عنایت داشته باشید از آنجایی که مقالات بصورت اختصاصی نوشته میشوند و آن نیز حاصل صرف وقت و دقت تیم مجله تکنولوژی دی ل سی است، کپی برداری از آنها صرفا با ذکر منبع و ارائه لینک غیرمتنی به این صفحه ( فالو و قابل کلیک ) مجاز است.

درباره میلاد

میلاد هستم، علاقه مند به طراحی وب، کدنویسی، تکنولوژی اطلاعات و فناوری ارتباطات. هر چند مشکلات رایج کاربران بسیار فراوان بود اما سعی کردم به بسیاری از آن ها در این وبلاگ اشاره ای کنم و به حل آن ها چاره ای بیاندیشم ..